IKEA

När det är så illa att t.o.m IKEA känns dyrt är det inte kul. Sen har jag nån slags hatkärlek till IKEA, är skitless på deras dåliga kvalité och att "alla har det hemma". Ändå känner jag ibland suget att åka dit och är jag där köper jag alltid något. Jag har säkert blivit skadad sen jag jobbade på Plan ett men nu vet man ju verkligen vad skillnaden på bra "dyra" möbler mot t.ex. IKEA är.
Ändå så tycker jag det är helt okej att blanda in IKEA i hemmet. Speciellt kanske de lite större dyrare investeringarna man ska ha några år, så kan man spara en slant att spendera på roliga saker runtomkring för en dyrare slant som man vill byta oftare. Sen, i och för sig, är det ju värt också att köpa, t.ex. en soffa, av bra kvalité så håller den ju i 15 år. Vissa tillverkare har garantier på flera år för de vet att de håller.
Här har jag alla fall letat mina favoriter av "stora" möbler från just IKEA så får ni själva avgöra om ni vill köpa en soffa för 25 000 eller 7 000.




Fåtöljer älskar jag! Såklart inte lika skönt att slänga sig ner i fåtöljen som i soffan men på nåt vis ger fåtöljer en mysigare känsla.

IKEA Stockholm - Figur Beige
Lillberg - Svart stomme, vit dyna









Sen älskar jag dessa rottingpuffar som man kan ställa ut på golvet om alla inte får plats i soffan. Kan egentligen nästan ha hur många som helst och stapla på hög i nåt hörn, så snygga ( och praktiska ) är de!

Allseda pall


Sen har vi den älskvärda soffan som finns i alla hem. Nästan det första man tänker på att införskaffa i ett nytt hem. För mig är det självklart att ha en stor hörnsoffa som man kan fylla upp med massa fina små kuddar i olika färger och mönster. Det enda som krävs för det är ju ett enormt rum som klarar av en så stor pjäs.
Egentligen tycker jag inte om denna soffa från IKEA så väldans men en gång i tiden gjorde jag det och som sagt, den går att bygga nästan hur stor som helst, så finns den i mörkbrunt som jag tycker soffor är väldigt fina i.

Tylösand hörnsoffa - mörkbrun


Så bordet, det som alltid fylls med massa skräp så man inte ser hur fint det är. Många säger de vill ha soffbord med hylla under så man kan gömma allt där men i mina ögon är det lika fult med skäp på hyllan under som uppe på bordet. Skippa hyllan under om ni är skräpsamlare eller ställ dit små fina förvaringslådor. Oftast är bord, om de inte är rektangulära eller kvadratiska,  ganska fula med hylla under.
Däremot så är detta bord så fint med hylla under och är väldigt tacksamt att ställa förvaringslådor på också.

IKEA Stockholm - gyllenbrun



Sist men absolut inte minst det lilla fina skåpet som står där som man bara inte kan ta blicken ifrån, antingen för att det är så jäkla snyggt eller bara för det är helt underbart. Tycker nog att ett skåp kan skilja sig lite från resten av möbleringen, gå en egen väg, utan att det ser märkligt ut. Därför visar jag det eleganta svarta och det galna gula bara för att. Sen såg jag att det såg skittråkit ut, färgmässigt, det jag visat men det är ju som jag tidigare nämde "köp de stora möblerna billigt och diskret och lägg pengarna på färgen och piffet"!

Trollsta - svart
Trollsta - gul



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0